VLCD, träning, alkohol

Prata om allt relaterat till VLCD som inte platser i ett annat forum.

VLCD, träning, alkohol

Inläggav hhampee » 11 oktober 2010, 22:19

Tjenare, har funderat på att köra någon form av LVCD-variant och det är första gången för mig.

lite kort info
kön:Man
ålder:18
längd:184
vikt:94
önskad slutvikt: ca80kg

Jag gick för tre år sedan ner från 98kg till 76kg genom att ändra och minska min kost och börja löpträna. Jag började sedan i gymnasium 36 mil norrut något år senare och fick laga min egen mat vilket inte gav särskilt bra resultat i slutändan, resultatet slutade på 104kg innan jag beslutade mig för att det nu fick vara nog. Jag har nu gått ner ca 10kg sedan april detta år och ligger nu på runt 94 men kände att jag skulle vilja prova på någon form av LVCD-variant för att droppa lite snabbare.

Har läst på några forum att det rekommenderas att man kör lätt styrketräning för att inte tappa förmycket muskelmassa och att helst undvika konditionsträning för att inte slita på kroppen under denna lågkaloriintags period vilket jag hade tänkt göra.

Jag funderar där emot hur det är med andra kaloriintag, kan det förstöra själva dieten om man dricker något under perioden förutom att man får ökat kaloriintag för en dag eller om det är totalt förbud mot allt förutom VLCD-intaget? Tänkte framför allt på alkohol, mycket 18-årsfiranden under året :roll:

tackar på förhand
hhampee

Re: VLCD, träning, alkohol

Inläggav Fredrik » 15 oktober 2010, 04:57

Jag personligen skulle inte rekommendera att bryta dieten alls. Min vän har provat köra VLCD och "lite" Alkohol på helgen och han har stått och stampat utan några bra framsteg i ett par veckor.

Försök i så fall hitta en lucka på 3-4 veckor och kör hårt under denna tid. Det bör plocka ner dig runt 6-8kg i fett, speciellt om du inte faller tillbaka på någon dålig kost efter dieten. VLCD är trots allt en diet där man svälter kroppen och att falla tillbaka på väldigt kaloririk mat kan göra att man hamnar i en jojo-effekt där man snabbt går upp i vikt igen.

Alkohol i sig kommer dock inte att få din kropp att lämna Ketos, eller jag tror inte det i alla fall :) Däremot så är många alkoholhaltiga drycker rika på kolhydrater och det kommer däremot få dig att komma ur ketos. Det är inte roligt att vara trött och känna av blodsockerfall i några dagar efteråt bara för man drack alkohol. Så jag avråder dig från det.
Jag är ingen expert på kost eller VLCD. Jag är dock kost- och hälso-intresserad och har lärt mig en del genom att läsa - samt egna erfarenheter av VLCD/LCHF.
Användarvisningsbild
Fredrik
Site Admin

Inläggav hhampee » 18 oktober 2010, 16:19

Okej då får det nog bli att avstå från det :) Hur ska man då få i sig tillräkligt med protein utan att då dra i sig för mycket kcal? Bör man ändå hålla sig till proteinrik mat eller proteindrinkar?

Har funderat på att köra "Complete Diet" för att få i mig väldigt lite kcal ca (460kcal) och sedan lägga till 1-2 proteindrinkar per dag (105kcal), dvs 550-650kcal per dag och 25-50g protein extra från drinkarna och utifrån det köra väldigt lätt styrketräning (armhävningar, lätta hantelvikter osv)

Är som sagt helt ovetande om det här och vill gärna höra din åsikt om det hela :)
hhampee

Inläggav Fredrik » 23 oktober 2010, 04:20

Det finns helt klart en risk att du kommer över 800kcal per dag men det är inget du ska hänga upp dig på då träningen ändå ökar din dagliga omsättning av energi. Vid ett lätt styrketräningspass hade jag nog nöjt mig med en extra proteinshake efter träningen. Träning och motion är något som rekommenderas under dieten så länge det sker inom rimliga gränser.
Jag är ingen expert på kost eller VLCD. Jag är dock kost- och hälso-intresserad och har lärt mig en del genom att läsa - samt egna erfarenheter av VLCD/LCHF.
Användarvisningsbild
Fredrik
Site Admin

Inläggav Cagatey01 » 31 december 2014, 07:37

hej,jag genomgick en vlcd kur i början av september,bröt dock efter 8 dygn pga ont i hela kroppen. Jag hade verkligen fasat över att konstant va hungrig o godissugen men de visa sig vara en baggis mot allt de andra.Dag fyra började jag få ont i kroppen,varenda muskel o led kändes o sen blev de bara värre o värre,kändes som att ha influensa typ.Fick oxå ruskiga stickningar o domningar i händer o fötter.Sista dygnet hade jag så ont i kroppen att jag hade svårt att ta mig ur sängen.Skulle vilja ta mig igenom en kur på 2 veckor,hur slipper jag så ont i kroppen?eller e de bara nåt som hör till?
Cagatey01

Återgå till Allmänt om VLCD