Precis påbörjat VLCD diet

Prata om allt relaterat till VLCD som inte platser i ett annat forum.

Precis påbörjat VLCD diet

Inläggav hamre » 6 december 2010, 15:09

Hittade detta forum via google och tyckte den var bra med en bra FAQ.

Är inne på min tredje dag med nutrilette shakes.

Startvikt: 125kg
midjemått: 118cm

Mitt mål är väl att komma ner till 2-siffrigt.

Känner dock av lite yrsel nu under tredje dagen och hoppas det går över sen.

Är lite orolig över sen när jag ska gå över till att äta mat igen.
Hur länge kan man fortsätta på en vlcd kur? Stod 2 veckor på paketet och sen skulle man uppsöka en läkare men är det nödvändigt?

Tyvärr är jag väldigt kinkig med maten jag äter.
Kan man tex byta ut 1 eller 2 påsar om dagen med en sallad eller nåt sånt och ändå "må bra"?
hamre

Re: Precis påbörjat VLCD diet

Inläggav Fredrik » 13 december 2010, 21:44

Hej,

Vissa produkter rekommenderar att en läkare följer ens värden under långa perioder av VLCD, andra produkter gör det inte. Jag kan faktiskt inte svara på exakt hur nödvändtigt det är :(

Sallad går bra att äta och kött med. Så en kycklingsallad eller en grekisk sallad går aldelse utmärkt att äta om vi ser till ketos. Men jag skulle tro att om kroppen får fast föda så vill den ha det oftare med :) Blir ett sug efter "riktig" mat.

Tänk på att en del grönsaker faktiskt innehåller kolhydrater. Tomater och paprika är exempel. Finns det en tendens till sötma så finns där och socker (kolhydrater) också :) Men lite är inget som sätter ketos ur spel.

Hur har det gått förresten?
Jag är ingen expert på kost eller VLCD. Jag är dock kost- och hälso-intresserad och har lärt mig en del genom att läsa - samt egna erfarenheter av VLCD/LCHF.
Användarvisningsbild
Fredrik
Site Admin

Inläggav hamre » 16 december 2010, 13:36

Hej igen.

Jodå det har faktiskt gått bra. Gick ner 3,6 Kg första veckan och ska väga mig igen på lördag så får man se hur andra veckan gick.

Har ätit 1 sallad under veckan för att jag var sugen på fast föda men sen har jag bara druckit nutrilett och vatten.

Är ju typiskt att det snart är julafton med alla distraktioner. Får hoppas jag är stark och klarar av det också. :)
hamre

Inläggav Metora06 » 26 mars 2015, 08:20

När jag började efter en relativt strikt LCHF-diet så vägde jag drygt 107kg, och nu (Efter VLCD följt av LCHF-diet igen efter 3 veckor) så ligger jag på stabila 94kg. Det är en viktminskning på 13 kilo och jag är hemskt nöjd! Dock så har inte kroppen riktigt hunnit med att anpassa sig än så länge. Bilringar, ölkagge och häng lite här å där. Men jag hoppas att kroppen anpassar sig och växer ihop någorlunda iallafall.
HyBriDe TEkkEN
Metora06

Återgå till Allmänt om VLCD