Vad kan jag äta och dricka?

Prata om allt relaterat till VLCD som inte platser i ett annat forum.

Re: Vad kan jag äta och dricka?

Inläggav Kicki-A » 7 april 2011, 04:49

Hej igen !!

Lägga i hallon i shaken ?? Hur är det med kolhydrater i grönsaker som typ Broccoli ??
Bra sida med kolhydrat innehåll, kan det finnas på denna site? vore ju kul.

Hur är det med längden på att bara leva på flytande "påsar". Det står två veckor på rekommendationerna, men jag vet ju att många fortsätter längre.

Om man känner sig ok och mår bra så kanske det är ok, vill ju få en rivstart för att sedan äta bra!!

Ha det gott :D
Kicki-A

Inläggav Nallebjörnen » 7 april 2011, 07:16

Hallå :)

Det där med längden man kan leva på pulver som ofta nämns till 2-3 veckor utan läkare gissar jag beror på att folk inte ska få ätstörningar eller kanske för att vissa kan ha någon dold sjukdom eller liknande som kan förvärras av "svält". Men jag har personligen aldrig hört eller läst om någon som mått dåligt av att gå längre tid på pulver. Har själv tidigare kört tre månader strikt på pulver utan några som helst negativa konsekvenser (-30kg) :).

En jätte bra sida att använda sig av för att undersöka vad saker och ting innehåller är http://www.minmat.net/ vilket jag använder mig mycket av, i princip varje dag sitter jag och komponerar ihop maträtter och beräknar hur stor en portion med 100kcal är, måste säga att man ibland blir förvånad över hur mycket man kan äta av vissa saker. Man kan även lägga till egna ingredienser om man har näringsinnehållet (står på förpackningarna eller så googlar man).

hoppas jag kunde bidra med något vettigt :)
Nallebjörnen

Inläggav Kicki-A » 7 april 2011, 08:59

Hej Nallebjörnen !!

Tack för ditt svar, det ska jag ta och ta mig en ordentlig titt på i kväll efter jobbet.
Låter spännande :D Himla kul att ta del av andras goda råd!!!

Du verkar oxå haft ett bra resultat med din "kur"!! Om det är ok så får du gärna tips om bra saker du stött på på vägen :)

Ger verkligen inspiration och pepp inför mina mål :D

Bra start på denna dag!!!!!Tack :D
Kicki-A

Inläggav Nallebjörnen » 7 april 2011, 10:14

Hallå igen och tack själv, ger mig själv grym inspiration av att dela med mig av mina tips :D

Allt är ju individuellt men jag har märkt några för mig viktiga saker med kuren för att lyckas hålla den. Håller inte råden stenhårt själv, men försöker iaf ;)

*Dricka vatten ofta (man blir lätt hungrig om man inte får nog med vätska)
*Drick pulvret hellre för ofta än för sällan (så slipper hungern komma i onödan)
*Undvika att äta saker med kolhydrater (man blir bara hungrigare och mer sugen på mat)
*Stirra dig inte blind på vågen, beroende på vätskenivån i kroppen så pendlar vikten rätt rejält
*Ha gott om delmål fram till det stora målet, delmålen ger en riktig kick!
*Om det blir riktigt riktigt jobbigt och du tänker att det inte kan vara värre än så här.. ja då är det antagligen så.. och om det inte kan bli värre så kan det ju faktiskt bara bli bättre!! ;)
*Sist men inte minst; ge dig inte, allt handlar om vilja och lite jävlar anamma!
Nallebjörnen

Inläggav Kicki-A » 8 april 2011, 03:17

Hej igen!
Nallebjörnen

Hur var din tid de 3 månader du bara åt flytande? Någon speciell tid som var svårare eller så?
Var viktminskningen ungefär samma hela tiden och hur "följde" kroppen med? :o

När du sedan började så smått med fast föda, var magen ok?

Oj många frågor!!? Kul om du har tid, lust och vill berätta :D
Kicki-A

Inläggav Nallebjörnen » 8 april 2011, 08:16

Jo under den tiden åt jag i princip bara flytande, vill minnas att jag någon gång köpte drygt 100 gram mager skinka, kalkon eller liknande i tunna skivor som motsvarar ca 100kcal. Svårast var de första dagarna och något litet sug som kom några dagar efter det, men efter 3 veckor eller liknande var allt sug som bortblåst. Men totalt sett så blev allt lättare och jag mådde bara bättre och bättre för var dag som gick =)

Viktminskningen var ganska konstant, förde inte dagbok och brydde mig inte om vågen visade mer ena dagen utan jag förstod att det handlade mycket om vätskemängd i kroppen. Vägde mig varje morgon men lade bara siffrorna på minnet om de var min lägsta vikt hitintills, tappade 2-3kg varje vecka. Hade inga problem alls med hänghud eller liknande utan min kropp anpassade sig hur bra som helst. Gick upp några kilo efteråt (förutom kolhydratdepåerna och vattnet) eftersom jag själv tyckte jag gått ner för mycket i vikt (pga vadslagningen som sporrade mig).

När jag var färdig så firade jag med en räkmacka, åt en tredjedel eftersom jag varken hade aptit eller plats i magen för mer. Hade absolut inga problem med magen efteråt utan det var som vanligt.

Tycker bara det är roligt att berätta då jag även sporrar mig själv grymt mycket :D så bara att fråga på om du undrar något mer :)
Nallebjörnen

Inläggav Kicki-A » 8 april 2011, 22:27

Kul med din inspiration :D
Jag hoppas jag snart kommer till det där livet med energi och suget och kurret från magen slutar ;)
Men ärligt talat så känner jag nog av det redan, energin börjar att spira och suget är inte så farligt det heller.

Men jag gillar verkligen att laga mat och det gör min äkta hälft oxå så visst saknar man det där goda smakerna. Även om jag gärna och helst äter bra mat som är ok att minska vikten på, så vill jag ju få den där rivstarten.
Jag har under relativt kort tid gått upp, säkert 20-23 kg och det är inte kul.

Men nu är jag motiverad och har både jävlar anamma och horn i pannan :D Ska kämpa på att på så kort tid som möjligt ( inom ramen för att man mår bra) bli av med den övervikt jag dragit på mig.
För att sedan komma tillbaka till mitt aktiva liv som jag mår bra av :D
Sen kan jag träna och hålla rörlighet, och de där bra core musklerna behöver nog en rejäl service ;)

Men jag är så tacksam för dina tips och inspiration, de gör verkligen stor skillnad!!
Det snurrar ju frågor både hit och dit, fast jag har ganska bra koll på kost och hälsa.
Men just VLCD har jag inte provat på detta sätt förut.

Åt väl något liknande när jag hade fått min yngste son och kilona fastnade...men då som
fast föda. Men kolhydrat fattigt. Fick för mig att detta kanske är lättare då man bara packar några påsar med sig till jobbet :D Ska iaf bli spännande och se resultatet :D Hoppas jag!!!...
Kicki-A

Inläggav Miahaglund4 » 21 februari 2012, 10:35

Ja det är jättespännande att läsa om detta. Jag levde på havregrynsgröt, och tonfisksallad fem dagar av sju förra året och tappade 17 kilo. (Ja jag rörde på mej med, en hel del, 8 kilometer om dagen minimum). Har nu gått på diet i två o en halv vecka o ser fram emot två o en halv vecka till (inte). Min operation flyttades nämligen. Jag saknar att äta, så kan jag äta grönsaker? Gurka, tomat, paprika, majs, lök, sallad, lök? Gärna med vinegrette-dressing, (egen)
Kram o tacksam för svar, Maria
Kramar till dej från mej, Mia
Miahaglund4

Inläggav Timmy » 25 september 2012, 20:36

Det jag har läst mig fram till som har lite kalorier är vatten, bubbelvatten, te, kaffe och buljong men dock är det svårt för mig som älskar mjölk. Innan min VLCD kunde jag lätt dricka 2-3 liter mjölk om dagen, nu har jag varit utan mjölk i 10 dagar :(

@Miahaglund4
Hur snabbt tappade du 17kg? otroligt och bra jobbat måste jag säga, wow!
Följ mig och mitt försök till VLCD på thelifeandtimesoftimmy.wordpress.com
Timmy

Föregående

Återgå till Allmänt om VLCD