Det som vaxjo1984 stämmer ganska bra.
Men jag skulle vilja bryta ner det i två delar till dig:
Del 1:
Vin är inte alls bra att dricka av två anledningar. Dels innehåller det kolhydrater vilket kan få dig att komma ur ketos. Det i sin tur kommer göra dig trött och sugen på kolhydrater - vilket gör det mycket svårare att fullfölja dieten.
Alkoholen stoppar även fettförbränningen så länge den finns i kroppen och bara det i sig kan göra att du behåller ett par hekto som du annars skulle blivit av med på helgen. Så vin skulle jag säga är Aja Baja

Del 2:
Cola Light kan du dricka hur mycket som helst av utan att det få någon konsekvens på dieten. Jag dricker själv en hel del men drar långsamt ner på det för att bli av med vanan. Jag har egentligen inget sockerbehov på det sättet utan en vana att dricka något under tiden jag arbetar. Kaffe, Cola, saft, vatten etc. Vatten är dock det jag vill att det mesta ska bestå av och också det jag jobbar mot.
Dilemmat här är att när man väl avslutar dieten och är van att dricka en massa Light-drycker och vill forsätta med det så måste man välja mellan Light eller icke light. Och det är som att välja mellan Cancer eller fettma i längden :p Oavsett vad man väljer så kommer det på ett eller annat sätt bli ett häsloproblem i längden.
Eventuellt så måste man kompencera sockerintaget med en ökad ämnesomsättning. Men jag är tveksam till om 2l cola är värt en timme på löpbandet :p Och då får man fortfarande skador på tänderna