Börjat idag!

Prata om allt relaterat till VLCD som inte platser i ett annat forum.

Börjat idag!

Inläggav linas » 24 januari 2011, 19:50

Hej, Jag har nu bestämt mig för att köra minst 2 veckor med VLCD. Jag ser egentligen inga problem utan att jag antagligen kommer ha svårt att stå emot några glas vin på helgerna, och självklart cola light.. :oops:

Även om jag är sträng med att bara äta enligt VLCD men dricker några glas vin till helger, skulle det vara förödande och vilka konsekvenser skulle det få?
Och hur är det egentligen med lightläsk?

Tacksam för svar!
linas

Re: Börjat idag!

Inläggav vaxjo1984 » 25 januari 2011, 14:44

Om du dricker vin ökar du antal kalorier du får i dig, vilket kan göra att du inte ligger på ett kaloriunderskott, och därmed avstannar fettförbränningen. Försök skippa det då det innehåller så mycket socker, men annars så får du helt enkelt räkna ut hur många kalorier du stoppar i dig och sätta den gräns du anser vara ok. Dessutom kommer kroppen vara helt upptagen med att förbränna alkoholen att du under några dagar inte kommer ha någon vidare fettförbränning iaf. (läs gärna tråden om snedsteg)

Angående cola-light: det innehåller i sig inget socker, men sötman i samband med att du inte får i dig energi ökar hungern på samma sätt som sockerfri tuggummi. Lite loka är att föredra om du vill ha kolsyra, dessutom kan du tappa några kilon på att bli av med sockerberondet som antagligen är anledningen till att du vill dricka cola genom att kroppen inte kommer att ha det suget på samma vis när du slutat med vlcd.

cambridge har påsar för ca 10 kr som man kan blanda med en halv liter vatten om du vill ha lite saft istället för bara vatten, och det är at rekommendera istället för cola-light.

lycka till
vaxjo1984

Re: Börjat idag!

Inläggav Fredrik » 26 januari 2011, 17:46

Det som vaxjo1984 stämmer ganska bra.

Men jag skulle vilja bryta ner det i två delar till dig:

Del 1:
Vin är inte alls bra att dricka av två anledningar. Dels innehåller det kolhydrater vilket kan få dig att komma ur ketos. Det i sin tur kommer göra dig trött och sugen på kolhydrater - vilket gör det mycket svårare att fullfölja dieten.

Alkoholen stoppar även fettförbränningen så länge den finns i kroppen och bara det i sig kan göra att du behåller ett par hekto som du annars skulle blivit av med på helgen. Så vin skulle jag säga är Aja Baja :lol:

Del 2:
Cola Light kan du dricka hur mycket som helst av utan att det få någon konsekvens på dieten. Jag dricker själv en hel del men drar långsamt ner på det för att bli av med vanan. Jag har egentligen inget sockerbehov på det sättet utan en vana att dricka något under tiden jag arbetar. Kaffe, Cola, saft, vatten etc. Vatten är dock det jag vill att det mesta ska bestå av och också det jag jobbar mot.

Dilemmat här är att när man väl avslutar dieten och är van att dricka en massa Light-drycker och vill forsätta med det så måste man välja mellan Light eller icke light. Och det är som att välja mellan Cancer eller fettma i längden :p Oavsett vad man väljer så kommer det på ett eller annat sätt bli ett häsloproblem i längden.

Eventuellt så måste man kompencera sockerintaget med en ökad ämnesomsättning. Men jag är tveksam till om 2l cola är värt en timme på löpbandet :p Och då får man fortfarande skador på tänderna :(
Jag är ingen expert på kost eller VLCD. Jag är dock kost- och hälso-intresserad och har lärt mig en del genom att läsa - samt egna erfarenheter av VLCD/LCHF.
Användarvisningsbild
Fredrik
Site Admin

Återgå till Allmänt om VLCD