Alkohol

Prata om allt relaterat till VLCD som inte platser i ett annat forum.

Alkohol

Inläggav Oxen » 27 januari 2011, 23:12

Hej! Jag har hållt på med nutrilett dieten i cirka 2 veckor. Och jag undrar om det finns någon alkohol dryck man kan dricka som inte förstör ketosen? ska nämligen på en fira lite den 5e februari och jag hatar verkligen att vara nykter på fester, det något av det värsta jag vet. Men jag får väl ta smällen om det inte finns några alternativ, men om det finns så vill jag gärna veta det!
Tack så mycket.
Oxen

Re: Alkohol

Inläggav Fredrik » 28 januari 2011, 10:03

Teoretiskt ska inte alkohol ta dig ur ketos utan endast kolhydrater. Cocktails, Vin, Öl, Cider etc. har mer eller mindre alla kolhydrater.

Det enda jag känner till vore "ren" sprit i form av Vodka eller Whiskey. Alternativt någon stark drink med lime i, eller om man vill gå steget längre och få i sig lite kolhydrater så skulle man nog kunna balanda sig en White Russian etc.

Men det är bara att utgå ifrån om det är en "söt" drink så är den nog också rik på kolhydrater och bör undvikas. Men du bör vara medveten om att det kommer kännas tugnt när du väger dig efter en sådan kväll :)
Jag är ingen expert på kost eller VLCD. Jag är dock kost- och hälso-intresserad och har lärt mig en del genom att läsa - samt egna erfarenheter av VLCD/LCHF.
Användarvisningsbild
Fredrik
Site Admin

Inläggav Oxen » 28 januari 2011, 12:52

Tack för svaret Fredrik! Tror jag nog skippar alkoholen, är nog inte redo att få negativa resultat på vågen, kommer knäcka mig totalt.

När vi ändå är igång kan jag lika gärna fråga en till fråga. Hur ska man gå över till vanlig mat efter man gått ner till sin målvikt? ska man liksom bara köra på och försöka äta mat i normala mängder eller ska man köra någon diet tillsammans med vanlig mat? och om det är så, hur länge måste jag kombinera min mat med dietprodukter innan min kropp har vant sig vid vanlig mat igen?

Tack igen för era svar!
Oxen

Inläggav breetlee6666 » 23 februari 2015, 07:07

Om du dricker vin ökar du antal kalorier du får i dig, vilket kan göra att du inte ligger på ett kaloriunderskott, och därmed avstannar fettförbränningen. Försök skippa det då det innehåller så mycket socker, men annars så får du helt enkelt räkna ut hur många kalorier du stoppar i dig och sätta den gräns du anser vara ok. Dessutom kommer kroppen vara helt upptagen med att förbränna alkoholen att du under några dagar inte kommer ha någon vidare fettförbränning iaf. (läs gärna tråden om snedsteg)
ahsan
breetlee6666

Återgå till Allmänt om VLCD