Ny på VLCD

Prata om allt relaterat till VLCD som inte platser i ett annat forum.

Ny på VLCD

Inläggav Casall » 20 mars 2011, 19:45

Hej alla!

Jag söker er proffshjälp då jag kört fast i min viktminskning. Jag har 8 kg till min målvikt och började på Viktväktarna i höstas. Några veckor plus några veckor minus. Efter 8 månader inser jag att jag är tillbaka på min invägda vikt och blev less. :roll:
Bestämde mig för en kickstart med VLCD.

Hur ska jag lägga upp detta? Kan jag köra full fart i 7 dagar för att sedan byta ut till ett mål mat för en vecka och sedan tredje veckan växla upp till två mål mat per dag?

Jag läser mycket om att ämnesomsättningen blir rubbad efter VLCD. Jag vill ju inte kämpa med dessa soppor helt i onödan?

Tar emot alla tips jag kan få!

Tack på förhand!
Senast redigerad av Casall 22 mars 2011, 09:51, redigerad totalt 1 gång.
Casall

Re: Ny på VLCD

Inläggav Casall » 20 mars 2011, 19:52

Följdfråga... Är det Ketos som är viktigast oavsett vilken metod man väljer? LCHF hamnar ju också i Ketos?

Är det så att VLCD är bättre för människor med mycket övervikt?
Casall

Inläggav kvinna_64 » 20 mars 2011, 20:38

vet inte om jag vill kalla mig proffs, men jag har testat VLCD några ggr - den ena gången gick jag ner väldigt mycket.
fördelen med dessa dieter är att du vet att du fåri dig alla nödvändiga vitaminer o mineraler.
Ketos är nödvändigt, för det är först då du börjar bränna det kroppsegna fettet och när du kommer in i ketosfasen så känner du ingen hunger heller. Min erfarenhet är även att du får mycket energi, blir nästan hög, när du går in i ketos-fasen
Sen är det som du själv är inne på, så att ju mera övervikt desto fortare går det, men så är det med alla dieter.
Jag har inte fått en förstörd ämnesomsättning av vlcd dieter - som längst var jag på enbart pulver i 9 veckor.
Det är en mycket bra ide att långsamt trappa upp efter en vlcd diet - magen måste vänja sig vid att få fast föda. Börja gärna med frukosten - ät fil o annant som är snäll mot magen de första dagarna. Om du enbart är på ren pulver i 1 vecka är det dock inte så farligt. Förståss beroende på hur känslig mage du har
lycka till!
kvinna_64

Inläggav Casall » 20 mars 2011, 20:46

Tack för svaret! Känns tryggt att veta att jag inte "förstör" någonting med detta val av diet. Jag vill som sagt bara få en kickstart och tappa några kilon - just nu känns det som att det inte spelar någon roll vad jag gör.

Tror du/ni att det är för kort tid att käka pulver endast i 7 dagar? Vad rekommenderas om man ser till att jag önskar gå ner 8 kilo?
Casall

Inläggav kvinna_64 » 20 mars 2011, 20:58

Svårt att svara entydigt på. Beror på många faktorer. T.ex. hur länge du har haft din övervikt. Jo kortare tid desto lättare att gå ner. De sista kilon är alltid svårast. Men om du mår bra på dieten och du går ner så är det jo inget som hindrar att du fortsättar.
De första kilon på en diet är oftast vatten som har varit bundna av glukogen-depåer i kroppen (socker o salt) o en del av dom kommer fort tillbaka. På 1 vecka borde du kunna gå ner ca 2-3 kilo - beroende på hur ofta du har varit på diet mm. Vi stor övervikt kan man till o med gå ner mera
kvinna_64

Återgå till Allmänt om VLCD