Vad är bäst för mig?

Prata om allt relaterat till VLCD som inte platser i ett annat forum.

Vad är bäst för mig?

Inläggav zucram » 29 mars 2011, 11:49

Hej!
Jag är ny på allt det här med bantning och så vidare. Jag är 25 år och har i 1.5 år försökt bli av med mina tio kilos övervikt (väger 82 vill ligga strax över 70, är 173cm lång) med hjälp av träning och hyfsade matvanor. Tyvärr händer inget. Jag går inte upp i vikt men inte ned heller. För drygt ett år sedan startade min pappa med en VLCD diet i två månader där han gick ned 20kilo (han var rätt ordentligt överviktig).

Jag har nu bestämt mig för att pröva om detta kan vara något för mig. Jag har hela förra veckan bytt ut frukost och lunch/middag mot shakes och ätit 1 riktigt mål. Denna vecka + näskommande två tänkte jag köra helt på shakes. Det går rätt bra ännu så länge men jag undrar hur stor skillnad jag kommer märka.

Hur stor skillnad är det på "3 shake-måltider" och "2-shakemåltider och 1 riktigt mål"? Hur mycket förstör jag om jag kör stenhårt på 3 shakes men äter 1 måltid någon gång i veckan? Jag är ofta bjuden på olika middagar och skulle gärna vilja äta en liten bit då.

Tack!
Zucram
zucram

Re: Vad är bäst för mig?

Inläggav Nallebjörnen » 30 mars 2011, 13:13

Hej och välkommen! :)

En av fördelarna att gå på VLCD är att man efter några dagar förlorar kolhydratdepåerna och kroppen går in i ketos, svältläge, kroppen förstår att den inte får ordentligt med mat och inser att det inte lönar sig att utlösa hungern något mer eftersom energin och koncentrationen behövs till annat. Detta är det som gör att man orkar och klarar av att gå på VLCD.

För att då svara på dina frågor, att äta ett riktigt mål om dagen fungerar så länge man håller nere kalorierna. Problemet många gör är att äta pulver men sen äta en middag som om dom aldrig sett mat förut, detta ger självklart ingen viktminskning utan snarare en viktökning eftersom kroppen vill ha lite balans. Så om det fungerar med middag eller ej är beroende på hur stor självbehärskning du har. Tror att det krävs en redig självbehärskning att klara av det i början av kuren.

Att gå på VLCD och sedan äta middag någon dag i veckan tror inte jag är någon bra idé, du ger din kropp signaler om att det finns mat och kroppen gör allt får att kunna få i sig mat för lång tid framöver (kroppen anser fortfarande att den är i svältläge och kämpar för att överleva) och det kan bli svårt att återgå till VLCD. Men om man håller sig till fett och proteiner så gör man inte lika stor skada då dessa mättar och inte skickar kroppen ur ketos, däremot kan även proteiner och fett göra en hungrig.
Nallebjörnen

Re: Vad är bäst för mig?

Inläggav 017hnoor » 18 april 2015, 05:17

Jag har nu bestämt mig för att pröva om detta kan vara något för mig. Jag har hela förra veckan bytt ut frukost och lunch/middag mot shakes och ätit 1 riktigt mål. Denna vecka + näskommande två tänkte jag köra helt på shakes. Det går rätt bra ännu så länge men jag undrar hur stor skillnad jag kommer märka.

_
017hnoor

Återgå till Allmänt om VLCD