Häng med - nu startar vi!

Prata om allt relaterat till VLCD som inte platser i ett annat forum.

Häng med - nu startar vi!

Inläggav MsM » 25 april 2011, 09:15

Hej!

Igår började jag min VLCD diet. Jag kommer inte hålla mig strikt till shakes men försöka att samtliga dagar hålla mig inom ramen kalorier för VLCD. Detta då jag främst i jobb ibland måste delta på luncher etc. men också för att orka med dieten och få variation.

Jag startade på 74 kg igår. Mitt första delmål är 68 kg. Allt som allt vill jag ned till 58-60 kg men om jag vid 63 kg känner att det är ok så har jag lovat mig själv att acceptera siffran. Man har ju blivit några år äldre sedan sist då man hade idealvikt...

Tanken är att jag här rapporterar min vikt 1 gång i veckan. Jag kommer också försöka skriva lite om vad jag äter, hur jag mår etc. Hoppas få pepp och tips från er.

Häng gärna på så kan vi peppa varandra!

110425
Invägning 24/4: 74 kg
Delmål: 68 kg
Slutmål: 58 - 60 kg
Viktnedgång denna vecka: -
Total viktnedgång: -

Hälsningar M
MsM

Re: Häng med - nu startar vi!

Inläggav Kicki-A » 26 april 2011, 04:56

Hej och välkommen!!!

Kul med med ny och färsk inspiration :D Och ser med spänning fram emot vad
du skriver att du äter när du ska hålla dig inom ramen för VLCD.

Jag har själv hållit mig till "påsmat" pga av enkelheten...( med några få undantag av tappad karaktär och ångestladdad depp ätning)

Men jag är envis och tänker ju förstås inte ge mig ;) men jag tänker börja äta inom ramen för VLCD när jag nått ett av mina delmål. För att smyga in på fast föda successivt.

Har fortfarande typ 15 kg till min målvikt. Fast får väl säga som du, siffran är väl inte superviktig,
är ju inte heller 20 längre :D utan 10-15 kg så börjar jag väl få känna hur det känns och får börja se vad träning och kondition gör för nytta :D

Lycka till och kul med inspirerande läsning :D
Kicki-A

Inläggav MsM » 26 april 2011, 18:22

Hej och tack för ditt sporrande svar!

VLCD är ju en kur där man bör ligga på 450-800 kcal per dag. Påsar är enkelt främst då de innehåller all den näring som man måste ha tycker jag. Men ibland är det inte kombinerbart med jobb och ibland vill jag helt enkelt bara tugga lite :P

Jag blandar dessutom lite olika märken på pulver så antalet påsar per dag varierar vilket gör att det ibland säkert kommer låta lite lite intag när jag skriver men anpassar antal påsar/fast föda därefter.

Dagens "matintag" blev:
Äpple litet (direkt efter morgonjogg)
Smoothie (måltidsersättning)
Kallrökt lax 50g med diverse grönsaker
Kaffe med en skvätt mjölk (klarar dessvärre inte utan)
Pulver shake (måltidsersättning)

Allt som allt beräknar jag att detta ska ha gett mig ca 700 kcal kanske något mindre.

Dagens motion:
Joggrunda 3,5 km
Lunchpromenad 2,4 km

Joggat har jag precis börjat med och utmanar mig själv där så det låter hurtigare än vad det är :o

Slutsats om dagen så har den fungerat bra men med lite huvudvärk då jag bara är inne på 3:e dagen än så länge. Snart går även den över om allt fungerar som vanligt.

Hälsningar M
MsM

Inläggav MsM » 28 april 2011, 08:40

Dag 4 och lite 3.
Gårdagen var stressig. Det gjorde att jag inte fick i mig shakes/smoothies som beräknat. Att dessutom då måste gå på en uppvaktning gjorde att en microbit tårta åkte ned i mig. Aj aj inte bra och vilket rus. Dock var jag mätt superlänge... så även middagsshaken försköts.

Idag hade jag tänkt mig att dagen skulle bli bättre. På morgonen har jag tagit ett joggingpass. Jag kör ett program för nybörjare. Inne på pass 3 första veckan och det har gått bra. Hoppas det går lika bra framöver. Även om jag inte gillat och springa inser jag att jag spar massa tid mot att åka till en träningslokal när det gäller konditionsträning. Kanske kan detta finnas med i mitt nya jag.

Har tänkt att shakea hela dagen då jag ikväll har en träff med arbetskamraterna. Det blir vatten att dricka men tänkte försöka ta någon kycklingsallad utan ev ost och dressing etc så ska det nog gå vägen att hålla sig inom ramen.

Hälsningar M
MsM

Inläggav MsM » 30 april 2011, 07:00

Idag är jag inne på dag 6. Det har gått ganska bra denna vecka men pga stress så hinner jag inte riktigt få i mig allt som planerat och regelbundenhet är ju viktig.

Igår hade jag dödens pass på gymmet. Min PT körde hårt med mig kan jag lova. Mör som tusan idag men ska ut på en joggingrunda. Kör ett löpprogram och ska nu starta på vecka 2. På 9 veckor ska man kunna springa 5 km. Jo jo vi får väl se. Är ingen löpartjej utan roas mest av att se om det fungerar. Förhoppningsvis får man det till en vana.

Hoppas ni alla får en trevlig valborg!
Min går i slöhetens tecken då jobbet just nu tar all energi.

Hälsningar M
MsM

Inläggav MsM » 1 maj 2011, 07:28

Då har första veckan gått.

110501
Ny vikt: 71,3 kg
Invägning 24/4: 74 kg
Delmål: 68 kg
Slutmål: 58 - 60 kg
Viktnedgång denna vecka: 2,7 kg
Total viktnedgång: 2,7 kg

Viktminskningen stannade av i samband med att det blev stressigt och jag inte fick i mig shakes, vatten etc regelbundet. Dock är inte -2,7 kg fy skam heller. Nu kör v2 igång!

Hälsningar M
MsM

Inläggav Kicki-A » 2 maj 2011, 04:25

Hej och grattis till ditt Toppen resultat :D
Resultaten är ju verkligen toppen och med tanke på din stress så vet du ju att det kan bli bättre!
God fortsättning på ditt jobb att nå målen!!

Och ett stort tack för all uppmuntran, pepp och inspiration :)

Nu kör jag bara på igen, försöker använda mina motgångar som drivkraft istället!!

Med vänlig hälsning
Kicki
Kicki-A

Inläggav MsM » 2 maj 2011, 05:38

Tack för de fina orden Kicki-A. Jag kör på men och ska försöka bättra mig. På onsdag har vi dock en stor fest på 3000 personer så då blir det spännande... Jaja brister det vilket jag inte hoppas så får man hoppa på tåget igen på torsdag. Det viktiga är väl att det inte brister ofta.

Efter att ha tränat flera dagar i streck har jag idag en vilodag om jag inte ångrar mig till kvällen förståss :shock: Fast då har i alla fall dagen hunnit gå.

Gårdagen gick superbra vad gäller matintaget (endast shakes men regelbundet så mättnat fanns hela tiden) och hoppas flytet består!

Ha en toppenfin dag!

Hälsningar M
MsM

Inläggav Knobbas » 3 maj 2011, 07:16

Grattis till dina -2,7 kg.
Jättebra gjort! :D

Visst är det en underbar känsla när man ställer sig på vågen och det faktiskt går neråt?
Sedan tidigare är jag van vid att ligga på ganska jämn vikt, när vikten nu sakta men säkert tickar neråt så höjs självförtroendet i samma takt.

Tack så mycket för din peppning och passar på att be om ursäkt här med. Inte min mening att vara så tjurig men ibland kan jag inte hjälpa det.

Ha en bra dag!
Knobbas

Inläggav Fredrik » 3 maj 2011, 10:43

Bra jobbat MsM :) Bara att köra på så är delmålet inte långt borta...
Jag är ingen expert på kost eller VLCD. Jag är dock kost- och hälso-intresserad och har lärt mig en del genom att läsa - samt egna erfarenheter av VLCD/LCHF.
Användarvisningsbild
Fredrik
Site Admin

Nästa

Återgå till Allmänt om VLCD