Min special-kur med VLCD

Prata om allt relaterat till VLCD som inte platser i ett annat forum.

Min special-kur med VLCD

Inläggav Fredrik » 8 mars 2010, 09:21

Jag måste erkänna att jag är ingen expert på hälsa och kost även om det intresserar mig till stor del. Jag har länge varit fascinerad av hur kroppen fungerar när det gäller just mat men jag har aldrig tidigare egentligen behövt gå på någon diet även om man haft en del extra kilon på sig.

Men för exakt två veckor sedan på måndagen så startade jag en VLCD-kur som jag själv kokat ihop. Jag resonerar som så att LCHF och VLCD i princip är samma grundkoncept förutom att VLCD oftast består av en färdig produktserie av pulverdrycker för att hålla dig under 800kcal (vilket är kravet för att det ska få kallas för VLCD).

Jag har tidigare druckit en pulverdryck som man kunde ersätta 1-2 måltider om dagen med. En dryck som jag efter ett tag vant mig vid och nu tycker är fruktansvärt god (konstigt nog :D). Denna dryck är snål på kolhydrater och 2 drycker ska innehålla allting vad kroppen behöver i form av näring. Dessutom består en portion bara av ca 130kcal.

Så här ser min VLCD-kur ut:
Frukost: Twinlab Diet Fuel
Lunch: Twinlab Diet Fuel
Middag: Kycklingsallad (1 stekt kycklingfilé på ca 150 gram (170kcal), Isbergssallad, Gurka, 1 Tomat, Rödlök, 50 gram Fetaost (120kcal) och lite Rhode Island sås (50kcal))

Mitt dagliga intag hamnar på ungefär 340+130+130=600kcal

Pulvret håller min hunger borta hyfsat men för att inte känna någon hunger så dricker jag en hel del vatten och light saft. Jag skulle tro mellan 1-2l mellan målen. Middagen på kvällen är precis som en form av belöning. Tack var kycklingen och fetaosten så får jag en härlig mättnadskänsla och suget på mat/onyttigheter försvinner helt för en stund.

Hur är mitt resultat så här långt?
22 Feb: 88,7 kg
01 Mar: 86,3 kg
09 Mar: 84,0 kg
13 Mar: 82,0 kg

Tyvärr blev jag sjuk redan första helgen och jag tyckte det var dumt att gå på diet och vara sjuk samtidigt och unnade mig 4000kcal den helgen, motsvarande 0,5kg i vikt. Motivationen försvann men det är inget jag hänger upp mig på även om det hade varit skönt att slippa må dåligt 3 dagar till efteråt. Vikten idag är endast estimerad för jag har inte haft möjlighet att väga mig korrekt (vid den tid jag brukar). Vikten under söndagen var mellan 83,6-85kg så jag tror 84kg kan stämma ganska bra. Ska väga mig korrekt imorgon.

Mitt mål med dieten!
Mitt mål är väl egentligen att tappa så mycket vikt så min mage har möjlighet att visa muskler istället för något annat. Jag är ganska vältränad men har ingen aning om exakt hur mycket jag behöver gå ner för det, men jag skulle tro att om jag väger 75-80 kilo så har jag lyckats. Detta är mitt mål att lyckas med innan Juli 2010.

Flickvännen kommer hem efter 6 veckor i England på Söndag och jag kommer passa på att ta en break från dieten när helgen har kommit, för att sedan påbörja en ny omgång senare i vår om det skulle behövas. Hur som helst så kommer jag fortsätta försöka gå ner i vikt dock inte med VLCD-metoden utan på ett traditionellt sett försöka att inte äta mer än vad jag behöver och kompensera onyttig mat med en pulvershake i nästa måltid...
Jag är ingen expert på kost eller VLCD. Jag är dock kost- och hälso-intresserad och har lärt mig en del genom att läsa - samt egna erfarenheter av VLCD/LCHF.
Användarvisningsbild
Fredrik
Site Admin

Re: Min special-kur med VLCD

Inläggav Fredrik » 13 mars 2010, 08:00

Idag avslutas dieten för min del och slutvikten blev 82kg med en minskning på 4cm i midjan.

Eftersom jag inte ätit kolhydrater än så har har jag en väldigt låg nivå på glykogen i kroppen. I och med att jag börjar äta kolhydrater igen och att glykogen binder till sig vatten så får jag räkna med en viss uppgång nu.

Jag skulle väl tro att jag hamnar på runt 84kg som slutvikt, i så fall en nedgång på nästan 5kg under mindre än tre veckor.

Jag kommer ge mig in på ännu en kur i April. De kommande helgerna fram till efter påskhelgen är fullbokade så det får bli ett uppehåll från vlcd-dieten tills dess.
Jag är ingen expert på kost eller VLCD. Jag är dock kost- och hälso-intresserad och har lärt mig en del genom att läsa - samt egna erfarenheter av VLCD/LCHF.
Användarvisningsbild
Fredrik
Site Admin

Inläggav Svullo » 25 oktober 2010, 08:33

Hur har det gått sen i våras?

Är du fortfarande i form?
Svullo

Inläggav Fredrik » 2 november 2010, 12:37

Jag väger runt 84kg efter en härlig sommar :)

Jag styrketränar aktivit fortfarande och försöker styra min kost så jag långsmat går neråt. Men det är f*n svårare än man kan tro :)

Jag vill ner under 80kg till sommaren -11 utan att gå på en VLCD-kur. Kommer nog behöva föra någon form av dagbok hur fysiskt aktiv jag är, vad jag äter och vad jag väger för att lyckas med det. Julen kommer ju snart med och Januari-Februari är månader jag inte uppskattar här nere i Skåne... Inte direkt något som höjer motivationen :twisted:
Användarvisningsbild
Fredrik
Site Admin

Inläggav Gogi22 » 27 februari 2015, 07:37

Jag äter Xtravagansas pulver. Orsaken till detta är enbart att jag uppskattar deras smak bättre än Cambridge. Hade gärna testat Sophiakuren, men jag tycker det känns lite grisen i säcken att beställa ett gäng över nätet och sedan kanske inte tycka om dem.
Gogi22

Återgå till Allmänt om VLCD