12:e dagen

Prata om allt relaterat till VLCD som inte platser i ett annat forum.

12:e dagen

Inläggav MrM » 15 februari 2012, 09:17

Hej alla!

Jag är inne på 12:e dagen med ren Nutrilett kost. Det enda jag gjort förutom det är att stoppa i mig lite kryddor, sex stycken godisbitar och tre stycken låghydrathaltiga kex. Jag har saknat andra smaker så pass mycket att jag inte kunnat låta bli. Jag misstänker dock att jag inte har kommit in i ketos ännu. Jag har då inte känt av några sådana effekter. Tror ni att det beror på att jag inte har kunnat låta bli andra saker eller är det någon som har upplevt att det tar så länge? Jag kan tillägga att jag rör mig inte så väldigt mycket. Jag spelar squash en gång i veckan och inget annat.

Jag har gått ner ca 7Kg under denna period. Vad tror ni?

/MrM
MrM

Re: 12:e dagen

Inläggav Bigmac » 15 februari 2012, 20:40

låter väl normalt, jag e på min 15 dag, inte ätit något förutom shakes, o har gått ner 6,8
Bigmac

Inläggav MrM » 16 februari 2012, 09:51

OK, även om det stått helt stilla de senaste 4 dagarna. Jag skulle verkligen behöva någon som säger att det är bara att härda ut för snart så kommer mera ras. Jag har tappat ganska mycket av motivationen och tycker snart att det bara är ett straff. Det enda som håller min motivation uppe är att jag är mycket piggare om dagarna, och det har jag varit sedan dag 2. Mitt mål med detta är att jag vill leva ett mer normalt liv eftersom att jag lider av sömnapné. Ju fetare jag är desto värre blir den och ju tröttare blir jag på dagen och t.o.m. somnar ibland.

/MrM
MrM

Inläggav Bigmac » 16 februari 2012, 20:19

läste en faq som skrev följande gällande vlcd kur

Ge inte upp! Det är fullt normalt att vikten står still ibland. Det är
som om kroppen säger “Nej, jag vill inte!”. Din viktminskning kommer snart igång
igen. Kroppens organ såsom lever och njurar jobbar hårt vid en
viktminskning, fett och muskler ska omplacera sig. Ta fram måttbandet
och mät dig istället för att väga dig om du känner dig osäker.
Bigmac

Inläggav MrM » 17 februari 2012, 13:45

Borde man inte känna av något av den beryktade ketos-stadiet då vid det här laget, eller kan man befinna sig i det stadiet utan att veta om det?

/MrM
MrM

Inläggav Bigmac » 18 februari 2012, 08:43

tror nog iom du bränt 7kg att du är i ketos fasen, men kan säga själv att jag inte heller känner speciellt mycket av de positiva egenskaperna som sägs,
köpte då ketostix på apoteket som visade att jag var i den fasen.

köper du de visar det ju bara att du har ketoner i urinen och skall inte ses som ett mått i vilket stadie du är ketosen, utan den visar ju bara att du producerar
är nämligen en skala från normal till mycket över, om jag minns rätt.

är dock ingen expert, men eftersom forumet verkar allmänt slött får jag väl svara ;)
Bigmac

Inläggav MrM » 18 februari 2012, 14:34

Tack Bigmac för att du i alla fall har några svar. Man får ju lite hopp om livet nu då. Jag skall väl också tillägga att jag har känt mig ovanligt pigg och gjort det ända sedan dag 2 om jag inte minns fel, men i och med att jag inte har känt några andra symptom som t.ex. dålig andedräkt så har jag tänkt att min pigghet beror nog på något annat.

/MrM
MrM

Återgå till Allmänt om VLCD