Ketos?!

Prata om allt relaterat till VLCD som inte platser i ett annat forum.

Ketos?!

Inläggav Vaghanza » 19 oktober 2012, 22:11

Behöver lite råd o tips... Jag har en son med diabetes och kan således låna hans ketonmätare. Jag har ätit soppor i en vecka nu och i förrgår hade jag 0,2 ketoner, igår 0,4 ketoner. Idag har jag inga alls... Varför? Jag har kört ren kur och inte fuskat minsta lilla... Varför hamnar jag inte i ketos? Eller, varför kommer jag ur ketos?? Det börjar bli fruktansvärt jobbigt nu och jag fantiserar om pajer, tacos, sushi och andra godsaker. Vill hamna i ketos så att det jobbiga vänder... Vad är fel? Och vilket är det perfekta ketonvärdet för att fettet ska smälta bort?
Vaghanza

Re: Ketos?!

Inläggav EmmaD » 21 oktober 2012, 10:52

Har du gått på helfart (enbart soppor) tidigare? Det kan bli svårare och ta lite längre tid att nå ketonfas då. Dricker du smaksatt vatten? Det kan också få en att gå ur ketos. Ibland kan det ta upp till 10 dagar innan man tömt sina glykogendepåer och på så sätt hamnar i ketos. Ha tålamod ;)
EmmaD

Inläggav Vaghanza » 21 oktober 2012, 15:44

Japp, enbart soppor och inget smaksatt vatten. Bara rent kranvatten, 2-3 L/dag. Har kommit till ett kritiskt stadium just nu då hjärnan försöker lura mig... Tänker omedvetet: Eftersom jag ändå inte hamnat i ketos kan det inte spela så stor roll om jag tar en knäckemacka eller för övrigt en chokladkaka. Kom på mig själv med att tänka dessa tankar och motade bort dem illa kvickt men det är så lätt att trilla dit då dessa tankar börjat gro.
Vaghanza

Inläggav Vaghanza » 21 oktober 2012, 15:45

Nej, har inte gjort detta tidigare. eller för all del, jo, det har jag men det är 4 år sedan så det kan väl knappast spela ngn roll? :o
Vaghanza

Inläggav EmmaD » 21 oktober 2012, 16:18

Om det var så länge sedan så bör det inte spela någon roll. Ha lite tålamod och försök att se framåt :)

Kämpa på!!
EmmaD

Inläggav Linda111 » 22 oktober 2012, 11:10

Hejsan
Jag är inte så insatt i "Ketosens värld" men jag tror att det kan vara lite som EmmaD skriver att i bland tar det upp till 10 dagar innan depåerna är tömda. Nu har jag gått över på lchf men jag märket när jag var runt dag 10 det var då förts jag kände mig orkeslös, dålig smak i mun och fick övergångs besvär.
Det kan ha varit det eller kan det bero på att på vlcd ligger du ändå för högt kolhydrat mässigt för att komma i ketos ordentligt. När jag åt Naturdiet så var det 50g kolhydrater per dag. På lchf så får jag i mig mindre kolhydrater så det kan ha varit därför som jag började må annorlunda.

Alla är vi olika så det är svårt att säga hur din kropp fungerar. Men jättebra att hålla dig till vatten och du är otroligt duktig som kämpar på. Det är hemskt vad hjärnan börjar övertala en när man inte har tuggat på något på länge :?

Pepp, pepp :D
Linda111

Inläggav faris » 8 januari 2014, 06:17

Why did it in gluttony? it need not do if you set it up to eat max 800kcal once you've gone over completely to real food Just a curious question, too, how strict were you with the carb?
faris

Inläggav Branzila » 2 februari 2015, 07:44

Is it understandable?? My big puzzle is how many calories should I staircase up with my daily needs that seem to be "1900kcal" according internett ???
Branzila

Inläggav dafaa45 » 8 april 2015, 08:50

Det kan ha varit det eller kan det bero på att på vlcd ligger du ändå för högt kolhydrat mässigt för att komma i ketos ordentligt. När jag åt Naturdiet så var det 50g kolhydrater per dag. På lchf så får jag i mig mindre kolhydrater så det kan ha varit därför som jag började må annorlunda.???
dafaa45

Återgå till Allmänt om VLCD