Hjälp från erfarna VLCD-bantare önskas

Prata om allt relaterat till VLCD som inte platser i ett annat forum.

Hjälp från erfarna VLCD-bantare önskas

Inläggav Bambi » 2 mars 2015, 21:16

Jag har börjat med VLCD 600 kcal/dag från Exante diet för en vecka sedan och det är första gången jag provar en diet.
Jag har läst här att det ska vara jobbigt och att man ska få andedräkt mm. Men jag mår bra, förutom att jag hade en fruktansvärd huvudvärk första dagen och lite huvudvärk andra dagen, men bortsett från det ingenting, inte direkt hungrig och jag har mer energi än i vanliga fall. Jag har andats på hela min familj och vänner, men ingen kan känna någon speciell andedräkt, men ändå säger min våg som kan berätta min fettprocent mm att jag har gått ner 3,7 kg efter första veckan och att min fettprocent har minskat med 3 enheter och min muskelprocent har ökat med 1,7 enheter. Jag har också mätt mig och har bland annat minskat 6 cm runt magen. Jag har tränat på crosstrainer 20-30 min eller gått en promenad på minst 30 min varje dag och gjort några småövningar som situps och knäböj varje dag.

Tror ni att jag är i ketos? Eller kan det ta mer än 7 dagar? Varför mår jag inte dåligt?
Bambi

Re: Hjälp från erfarna VLCD-bantare önskas

Inläggav Fredrik » 13 mars 2015, 12:40

Hur man reagerar på ingångsfasen i VLCD är väldigt personligt där en del mår bra de första 2 dagarna och mår sämre senare och för vissa är det en annan historia. Vissa kanske inte känner något direkt besvär alls.

När jag första gången började med en VLCD-kur tyckte jag det var bland det värsta jag gjort. Första veckan var tortyr av blodsocker fall, konstant hunger och tanker som alltid lyckades ta sig till mat. Nu flera år senare känner jag inte av det alls. Jag kan gå in/ut ur fasta utan att påverkas mentalt eller fysiskt även om jag givetvis fortfarande gärna blir sugen på mat eller något sött när jag inte ätit på tag, men det blir hellre inte värre än så.

7 dagar brukar vara tillräckligt för de allra flesta, men acetondoften kanske dröjer?

Så länge du mår bra ser jag ingen anledning att oroa sig. Nu svarar jag lite sent på detta så förhoppningsvis har allt gått bra :)
Jag är ingen expert på kost eller VLCD. Jag är dock kost- och hälso-intresserad och har lärt mig en del genom att läsa - samt egna erfarenheter av VLCD/LCHF.
Användarvisningsbild
Fredrik
Site Admin

Återgå till Allmänt om VLCD