Vad bör jag äta efter en VLCD-kur?

Prata om allt relaterat till VLCD som inte platser i ett annat forum.

Vad bör jag äta efter en VLCD-kur?

Inläggav AnnaL » 24 mars 2010, 10:15

Jag undrar vad jag ska äta efter jag avslutat en vlcd-kur? Det står att man inte ska gå tillbaka till gamla vanor men det står inte vad man ska äta. Någon som vet?
AnnaL

Re: Vad bör jag äta efter en VLCD-kur?

Inläggav Fredrik » 25 mars 2010, 02:31

Om du vill fortsätta att gå ner i vikt så kan det vara bra att gå över till att äta LCHF-kost, vilket i sig även kommer kännas som en belöning efter allt pulver man stoppat i sig under en VLCD-kur.

Om du däremot vill behålla den vikt du uppnåt så föreslår jag dig ändå att utgå från LCHF-kosten som innebär att du i princip kan äta alla grönsker och allt kött, tillsätt sedan en liten portion kolhydrater så har du en väldigt nyttig måltid.

Om du fortsätter på en strikt LCHF-kost utan kolhydrater så kan du stanna kvar i ketos och "njuta" av den extra energi som det ger.

Om du börjar äta kolhydrater regelbundet så är det viktigt att fortsätta göra så. Så fort kroppen ställt om sig till att förbränna kolhydrater istället för fett så är det väldigt viktigt att äta sina 5-6 måltider om dagen. Kolhydratsförrådet och glykogenet i kroppen räcker bara några timmar, sen kommer du vara tvungen att fylla på detta. Om du inte gör det så kommer du känna dig hängig och trött, precis som när du påbörjade din VLCD diet. Därför är det viktigt med mellanmål så du säkerställer att du inte får slut på dina förråd. Detta är inga konstigheter...

Varför du inte känner dig hängig under en VLCD/LCHF-diet är pågrund av att kroppen fokuserar på att förbränna fett för att ge dig energi, och de reserverna är knappast små eftersom du valt att gå ner i vikt. De tar (bör) helt enkelt aldrig slut, därför kan du enkelt klara dig på 2-3 mål om dagen utan att känna dig hängig. Men den lyxen får du tyvärr inte behålla när du avslutat dieten :lol:
Jag är ingen expert på kost eller VLCD. Jag är dock kost- och hälso-intresserad och har lärt mig en del genom att läsa - samt egna erfarenheter av VLCD/LCHF.
Användarvisningsbild
Fredrik
Site Admin

Inläggav JohnP » 4 augusti 2010, 12:00

Tack Fredrik!

Precis vad jag behövde höra.
JohnP

Inläggav Svullo » 25 oktober 2010, 08:32

Jag rekommenderar också en LCHF-kost efter din VLCD-diet.
Svullo

Inläggav agegbg » 3 maj 2011, 13:50

Kör just nu en VLCD kur och tänkte börja äta efter nästa vecka

Jag har fortfarande en del övervikt så min tanke är att leva på protein och grönsaker

Dvs
Ost
kött
ägg
och sallad

Men om man inte kör på så mycket med fet mat tar kroppen energi från kroppsfettet då?
agegbg

Återgå till Allmänt om VLCD