Gått ner 19,7 kg på 5 veckor... men

Prata om allt relaterat till VLCD som inte platser i ett annat forum.

Gått ner 19,7 kg på 5 veckor... men

Inläggav koipu » 22 juli 2011, 10:14

Hej,

Jag är en man på 34 år och vägde 159.7 kg då jag började med VLCD.
jag har nu gått ner 19,7 kg.

Jag väger nu prick 140 kg. Jag har varit hos läkaren och värderna är bra. Men läkaren sa -bara för att du har rätt hög ketos så tycker jag att du ska äta någonting annat också. Så jag tänkte att jag testar att äta lite sallad, grynost, gurka..

Jag åt kanske 100 - 150 g, sedan hämtade jag lite till. kanske 100g.

Efter denna dag försvann min ketos (testat med sticka)?!?! Nu har det gått 3 dagar och jag är fortfarande samma vikt, vad har hänt?
koipu

Re: Gått ner 19,7 kg på 5 veckor... men

Inläggav Fredrik » 2 augusti 2011, 17:42

200 gram salld/ost/gurka kommer inte ta dig ur ketos. Åt du ingenting annat?
Jag är ingen expert på kost eller VLCD. Jag är dock kost- och hälso-intresserad och har lärt mig en del genom att läsa - samt egna erfarenheter av VLCD/LCHF.
Användarvisningsbild
Fredrik
Site Admin

Inläggav koipu » 9 augusti 2011, 14:25

Det har nu ytterligare gått 3 veckor efter jag skrev det här inlägget och jag har gått ner 25kg nu. Så det tog ca 1 vecka att få tillbaka ketos den dagen jag förlora det. Men så fort jag var i ketos igen så gick jag ner 5 kg på 2 veckor.

Då jag kom ur ketos så minns itne jag att jag åt någonting annat, jag drack dock 1.5l Cola Zero några dagar innan, tror du att det kan påverka ketos?

Men vilket fall som helst så har jag slutat med läsk och annan föda, jag kör ren kur och så fort jag kommit ner till 130kg så ska jag börja äta i 1 månad (LCHF), och sedan återgå till VLCD igen... och sedan fortsätta ner 10kg igen..eller mer.
koipu

Inläggav Fredrik » 12 augusti 2011, 02:23

Konstigt, inte säkert du kom ur ketos över huvud taget. Jag vet inte hur pålitliga stickorna är, fast de borde ju fungera?

Cola Zero är heller ingenting som kommer ta dig ur ketos. Det enda som kan ta dig ur ketos som jag känner till är kolhydrater och då är det ändå en hel del du måste äta. Eventuellt skulle alkohol kunna ta dig ur ketos, men jag är tveksam till det. Jag känner inte till exakt hur de kemiska reaktionerna ser ut i kroppen när man dricker alkohol :)
Jag är ingen expert på kost eller VLCD. Jag är dock kost- och hälso-intresserad och har lärt mig en del genom att läsa - samt egna erfarenheter av VLCD/LCHF.
Användarvisningsbild
Fredrik
Site Admin

Återgå till Allmänt om VLCD