kur för den som vill vässa formen lite?

Prata om allt relaterat till VLCD som inte platser i ett annat forum.

kur för den som vill vässa formen lite?

Inläggav klara78 » 20 september 2011, 10:27

Hej!
Har precis hittat detta forum; bra att det fanns ett! :)

Nu till min fråga, som jag hoppas att någon vänlig själ kan svara på. Jag är en normalviktig (BMI 19) kvinna men skulle vilja förlora lite fett snabbt, runt något drygt kg i underhudsfett. Vet att jag inte behöver det för hälsans skull, men jag vill komma i riktigt vass form snabbt…. Tränar styrketräning, löpning eller promenader varje dag normalt sett och är nog ganska vältränad. Brukar normalt sett äta vettigt, men har gått upp nåt kg under semestern, som jag nu vill ha bort :oops: . Har ätit enbart Nutrilett (5 påsar/dag) plus någon proteindrink (100 kcal) under snart tre dygn, och är sjukt hungrig. Orkar väl inte träna heller, men har gått långa powerwalks varje dag. Är det någon som har erfarenhet av en kortare kur med VLCD för en normalviktig som vill vässa formen lite och kickstarta nya (bättre) vanor? Hur många dagar med ren kur bör jag köra? Tänkte sen fasa in nyttig, riktig, kost igen, och förhoppningsvis ska jag då lättare kunna motivera mig att låta bli godis och glass (mina största fällor). Är det svårare för en som redan har förhållandevis lite underhudsfett att tappa genom VLCD? Antar att det är så, men det borde ju funka ändå?

Kramar Klara
klara78
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 september 2011, 09:55

Re: kur för den som vill vässa formen lite?

Inläggav Fredrik » 20 september 2011, 22:59

Jag skulle inte rekommendera VLCD för att bara blåsa av några kilon. Även om du gör det snabbt med VLCD så kommer det att komma tillbaka och bita dig efteråt. VLCD är "svält"-diet eftersom du ligger under 800kcal per dag. Det är inget farligt men kroppen kommer anpassa sig och i överlevnadssyfte kommer den sänka din ämnesomsättning. Risken är därför stor att du går upp kilona igen efteråt. Jag anser också att en diet som VLCD tär onödigt hårt på dina muskler om du bara ska gå ner så få kilon. Om du fortsätter 2, max 3 veckor ut så se till att ha det i åtanke när du börjar äta igen. Kör alltså en ingångfas där du ser till att kroppen hinner höja ämnesomsättningen igen.

Jag skulle även rekommendera att du mäter ditt kroppsfett så ditt underskott av energi inte är för högt. Kroppen kan utvinna ungefär 70kcal energi per kilo kroppsfett/dygn. Om du har 10kg fett kan kroppen alltså utvinna 700kcal per dygn. Energin från mat + maxförbränning / dygn bör bli din dagliga ämnesomsättning. Får du för mycket underskott har kroppen inget val och måste således ta energi från något annat (läs muskler). Så även om VLCD har ett lågt kaloriintag per dag, så kanske det inte är det bästa för dig?
Jag är ingen expert på kost eller VLCD. Jag är dock kost- och hälso-intresserad och har lärt mig en del genom att läsa - samt egna erfarenheter av VLCD/LCHF.
Användarvisningsbild
Fredrik
Site Admin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 februari 2010, 14:51


Återgå till Allmänt om VLCD

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron