Hur har det gått för er alla andra?

Prata om allt relaterat till VLCD som inte platser i ett annat forum.

Hur har det gått för er alla andra?

Inläggav Skrattis » 26 oktober 2011, 08:07

Lite nyfiken på er som hängt med ett tag här på vlcd.
Har hört att det svåra är inte att gå ner utan att hålla den nya vikten.......

MVH Skrattis :lol:
Skrattis

Re: Hur har det gått för er alla andra?

Inläggav Fredrik » 26 oktober 2011, 21:15

Ja det stämmer tyvärr för många. Att det är svårt att hålla vikten efteråt.

När man går på VLCD så sänks ämnesomsättningen, och ganska rejält i vissa fall. Om man sedan går över till att äta "normalt", dvs normala portioner inkl kolhydrater så är risken stor att man antingen går upp i vikt, eller får rejäla svägningar i blodsockret för att man inte får i sig tillräckligt med kolhydrater. Jag har gått på den minan en gång och tänker inte göra det igen och det tog för mig ett par månader innan jag hade höjt ämnesomsättningen rejält. Inte ens säkert att min ämnesomsättning var helt återställd heller. Dock skulle man kanske kunna påtvinga en ökad ämnesomsättning med konditionsträning, men då får man nog röra sig nästan varje dag för att inte gå upp i vikt.

Jag tror på en övergång till LCHF efter att man kört VLCD. På så sätt slipper du kolhydraterna och kan långsamt öka energiintaget och förhoppningsvis svänger ämnesomsättningen med i den övergången. Men även här bör man öka sin aktivitet för tvinga upp ämnesomsättningen.

VLCD är därför ingen bra diet om man bara har 5-6kg att gå ner. Du hamnar då i ett stadie med sänkt ämnesomsättning och det krävs inte mycket för att dessa kilo snabbt ska ha kommit tillbaka. Man har då genomgått en s.k. jo-jo-effekt. Den absolut svåraste delen med VLCD är att hålla vikten efteråt :(
Jag är ingen expert på kost eller VLCD. Jag är dock kost- och hälso-intresserad och har lärt mig en del genom att läsa - samt egna erfarenheter av VLCD/LCHF.
Användarvisningsbild
Fredrik
Site Admin

Inläggav Skrattis » 27 oktober 2011, 17:51

Men hur lång tid tar det tills ämnesomsättningen blir normal igen då?
Eller blir den aldrig det?
Jag hade hoppats på att tappa mellan 8-10 kilo på vlcd, för att sedan tappa ytterligare ca 3-5 kilo på en vanligt blandad kost på ca 1000 kal/dag.
Och sedan bibehålla den nådda målvikten på runt 1500/ dag.
Men du menar att det är bättre efter vlcd att köra på GI/LCHF för att kroppen skulle sämre kunna hantera kolhydrater?
Fick lite panik efter ha läst ditt inlägg då kolhydrater är min favorit och fett liksom kommer på sista plats!
Men vad gör man inte för att hålla kroppen i trim :lol:

Mvh skrattis
Skrattis

Inläggav Fredrik » 31 oktober 2011, 18:38

Hur lång tid det tar innan ämnesomsättning återställt sig hänger förmodligen ihop med hur länge du svultit (gått på VLCD) och vad du äter efteråt. Sen finns det kanske genetiska skillnader också. Jag kan alltså inte svara på din fråga och jag kan för lite om det för att ge ett korrekt svar om det.

1000kcal/dag är ingen dum idé men om du äter kolhydrater så är risken att du inte får i dig tillräckligt med kolhydrater för att må bra på en sådan diet. Men du får gärna prova dig fram.

LCHF är en bra övergång efter VLCD för att det är också en ketogen diet. Där kroppens främsta energi kommer från fett och protein. GI är inte riktigt så bra eftersom de tillåter långsamma kolhydrater?

Jag är också förtjust i kolhydrater och allt för mycket som är gott består av kolhydrater. Jag hade i alla fall föröskt höja ämnesomsättning genom att äta efter LCHF och när jag väl fått upp den så hade jag eventuellt bytt över till "vanlig" kost.
Jag är ingen expert på kost eller VLCD. Jag är dock kost- och hälso-intresserad och har lärt mig en del genom att läsa - samt egna erfarenheter av VLCD/LCHF.
Användarvisningsbild
Fredrik
Site Admin

Inläggav Skrattis » 14 november 2011, 06:38

Hej och hå, nu har det gått 4 veckor och jag har tappat 7 kilo!
Har legat på ca 600 kalorier om dagen, har inte tränat och snittat på ca 5000 steg om dagen.
Träning har ej varit möjlig då jag har så ont i kroppen och är sjukskriven för värken.
Men jag har varit duktig på att dricka mycket!
Allt från vatten till cola light, ca 2,5 l om dagen.

Nu tänkte jag börja att äta lite mer ca 800 kalorier om dagen.
Min plan är att äta frukost och 2 mellanmål men lunch och middag ersätts med pulver tills jag gått ner ytterligare 2 kilo.
Är det rätt väg? Eller kommer jag att gå upp nu igen?
Vill ju inte bli besviken efter 4 veckors uppoffring!!!!
Någon som har några idéer eller tips angående detta?

Hej svej :-)
Skrattis

Återgå till Allmänt om VLCD