Det stämmer inte riktigt som du säger donfetto.
VLCD och LCHF bygger på exakt samma grundidé, skillnaden är endast att en diet som kallas för VLCD måste bestå av dagligt intag under 800kcal. I en LCHF-diet får du exempelvis äta hur mycket Fett och Proteiner som helst, och även om du kan göra det i VLCD med utan att komma ur ketoacidos så kommer du spräcka gränsen på 800kcal vilket inte längre gör det till en VLCD-diet.
För att man heller inte ska få näringsbrist och andra problem så finns det färdiga produkter som följer VLCD och det är ni säkert bekanta med (Nutrilett, Modifast etc.). Då räcker det med att man följer deras dosering så får man i sig det man behöver, men det hindrar inte en från att bygga upp en "egen" VLCD-diet.
Kolhydrater är alltså något som ska vara så lite som möjligt, oavsett om du kör LCHF eller VLCD.
På tal om kycklingsallad:Jag kör själv VLCD-diet och äter kycklingsallad gjord på just kycklingbröstfilé. Det enda den innehåller i princip är protein vilket är lugnt. Däremot tar jag aldrig majs, paprika eller annans i salladen eftersom de är söta grönsaker/frukter och innehåller således socker (kolhydrater).
Ett par passande tips för din sallad är:
Oliver, fetaost, tomat* och rödlök
En kycklingsallad ligger nog som du säger på runt 350kcal och är nästan 50% av gränsen av det dagliga intaget på en VLCD-diet. Själv kombinerar jag det med två proteindrycker om dagen och kommer sällan över 700kcal i dagligt intag.
På tal om annan mat:Kycklingsallad är något jag tröttnade på snabbt så jag har ett flertal måltider jag roterar på. I alla måltider använder jag sallad som utfyllnad:
Exempelvis använder jag:
- nötfärs (10-12% fett) och gör en biff med gullök.
- nötfärs och tillsätter taccokrydda. Skalen/Bröd undviker jag.
- Ryggbiff med en kolhydratssnål bearnaisesås kan fungera vid enstaka tillfällen.
- Tonfisk är ett alternativ till kyckling.
Fläskkött är tyvärr ganska rikt på fett men det fungerar givetvis med, men jag undviker det i så stor utsträckning som möjligt.
Varning!Jag uppfattar en VLCD-diet som relativt enkel om jag får äta en måltid om dagen likt det ovan och jag får kontinuerligt i mig vätska under dagen. Men det gäller att räkna och hålla sig på låga nivåer. Jag går ju trots allt på dieten för att tappa vikt och inte för att njuta av god mat

Och att bryta de dagliga rekommendationerna för en färdig VLCD-produkt och ersätta det med en måltid likt ovan sker helt på egen risk. Jag är inge läkare och kan inte säga om det är riskfritt för alla.