vad skulle hända vid ett "snedsteg"?

Prata om allt relaterat till VLCD som inte platser i ett annat forum.

vad skulle hända vid ett "snedsteg"?

Inläggav j_cokes » 9 december 2010, 16:56

Jag käkar just nu en vlcdkur hos I-trim och kommer ha gjort det i 2.5 veckor när mitt jobb ska ha fest. Vi kommer gå på en exklusiv italiensk resturang och jag känner lust/sug att faktiskt njuta av både maten och sociala livet då jag suttit hemma nästan hela hösten pga att jag är pappaledig.

Vad skulle konsekvenserna bli om jag gjorde ett snedsteg och åt riktig mat och nått glas vin en kväll?
Antar att jag skulle stanna av eller tom gå upp i vikt?
Få ta mig igenom den jobbiga starten igen?
Finns det riskt att den jobbiga starten blir längre denna gång?
Hur skulle magen reagera när den plötsligt skulle få "fast" mat igen?
Jo jag har hört att man ska vara väldigt försiktig med alkohol när man äter VLCD
j_cokes

Re: vad skulle hända vid ett "snedsteg"?

Inläggav Sjuttifemman » 9 december 2010, 21:17

Du går nog upp en del i vikt men jag skulle inte TRO att du går upp så fasligt egentligen. Alkoholen stoppar ALL fettförbränning under tiden den finns i kroppen.

Det tar f.ö cirka tre dygn innan du är i fettförbrännande ketos igen efter att du skärpt dieten.

Lek med tanken att om du väger 100 kilo och är 175 lång och går på en brakfest och kommer hem dyngpackad och sen tycker synd om dig själv så gissar jag vis av erfarenhet att du går upp 1,5 - 2 kilo den helgen.

Sen tre dagar innan du är i ketos igen...

En gång om året? Kör, säger jag...

Men notera att jag ingenstans sa "vet" i texten ovan.

/75
Alla vägar leder någonstans.
Sjuttifemman

Inläggav Fredrik » 13 december 2010, 21:58

Om du har haft en strikt VLCD-kur med pulver i 2,5 veckor kommer du förmodligen känna av att din magsäck dragit ihop sig. Det hände mig efter en period på 3 veckor och skillnaden var stor. Problemet är att den snabbt återhämtar sig när man äter vanlig mat. Men det jag vill komma till är att du förmodligen inte kommer kunna äta lika mycket den kvällen som du skulle orkat annars, vilket i detta fallet är bra :) Kocken kanske blir mindre glad att du lämnar mat men vad gör det :)

Men effekterna av att äta mat när man faktiskt svälter kroppen är att den gärna går på lågvarv men ändå suger åt sig allt vad den kan. Ur kroppens perspektiv så är detta den enda riktiga maten du fått under en hård period på 2,5 veckor. Det enda logiska för kroppen är att försöka spara så mycket som möjligt av det. Den förstår tyvärr inte bättre :(

Så det blir ett steg tillbaka men inget jag själv skulle hoppat över. Även du inte under hela kvällen tänker på att hålla igen och dricker massa gott så backar du högst några dagar.

Vill du däremot eliminera skadorna men ändå ha en kul kväll. Ett tips är då att försöka äta så mycket kött och sallad som möjligt, vilket kanske är svårt på en Italiensk restaurang. Så jag skulle inte hänga upp mig på det :) I dryckväg så skulle jag om möjligt skippa ölen. Öl innhåller inte bara alkohol utan även en hel del kolhydrater och det gör även alla goda cocktails, likörer etc. Ren alkohol är det bästa att dricka :) Och den enda jag själv tycker är gott ur det sortimentet är Whiskey. Hoppas du gillar det med :)
Jag är ingen expert på kost eller VLCD. Jag är dock kost- och hälso-intresserad och har lärt mig en del genom att läsa - samt egna erfarenheter av VLCD/LCHF.
Användarvisningsbild
Fredrik
Site Admin

Inläggav Sjuttifemman » 14 december 2010, 08:15

Jag provade detta i helgen. Bara för att vara schysst mot dig. Jag gick upp nära två kilo på allt fusk som kom i drängfyllans väg.

Aldrig mer.

/75:an (Som inget har med sprit att göra)
Bilagor
t-1.jpg
t-1.jpg (43.92 KiB) Visad 30362 gånger
Alla vägar leder någonstans.
Sjuttifemman

Inläggav miterreader » 28 februari 2015, 13:08

Problemet med den här dieten var mitt konstanta sug efter godis, cola och annat onyttigt. Men det avstod jag ifrån rätt duktigt i allafall, jag kunde inte hålla mig borta ifrån det helt dock. Festande och godis samt läsk kändes som ett måste när ens polare bjöd och i speciella situationer.
miterreader

Inläggav Collin045 » 9 april 2015, 08:40

Men effekterna av att äta mat när man faktiskt svälter kroppen är att den gärna går på lågvarv men ändå suger åt sig allt vad den kan. Ur kroppens perspektiv så är detta den enda riktiga maten du fått under en hård period på 2,5 veckor. Det enda logiska för kroppen är att försöka spara så mycket som möjligt av det. Den förstår tyvärr inte bättre :(
Collin045

Inläggav Peppe89 » 2 november 2018, 15:31

När du har bestämt dig för att låna från oss går det fort att fylla i och skicka in din ansökan. Först och främst bestämmer du hur mycket du vill låna och vilken avbetalningsplan som passar dig bäst https://credit-10.com/se/vivus-logga-in/ . Lägg märke till hur räntan, återbetalningssumman och de olika avgifterna förändras beroende på vad du väljer.
Peppe89

Återgå till Allmänt om VLCD